Az Univer Product Zrt. egy olyan 100%-ban magyar tulajdonban lévő vállalkozás, amely ételízesítők és egyéb élelmiszer termékek - köztük sűrített paradicsom, bébiételek, lekvárok és gyümölcslevek - gyártásával és forgalmazásával foglalkozik. Hazánkban, az ételízesítő szegmens több kategóriájában piacvezető. Az Univer Product jelenlegi pozícióit annak köszönheti, hogy a hazai piacon élen járt az innovációban és gondozta márkáit. Jelenleg is több innovációt vezet be a piacra - szinte minden általa gyártott kategóriában - a termékfejlesztés, csomagolás, gyártáskorszerűsítés terén. A gazdasági élet valamennyi területén elengedhetetlen a haladó megoldások alkalmazása a piacvezető szerep megtartásához, így többek között az informatika területén is. „A gyorsan változó környezetnek és vevői igényeknek való megfelelés megköveteli a cégektől, hogy vállalatirányítási rendszerüket időről időre felülbírálják és a kor kihívásainak megfelelő újításokat vezessenek be.” – vallja Molitórisz Károly az Univer Product Zrt. vezérigazgatója.
Ez motiválta az Univert is abban, hogy igényeit megfogalmazva, a cég működését támogató vállalatirányítási rendszer cseréjére irányuló projektbe kezdjen.
Az Univer Product követelmény specifikációja alapján a projekt komoly kihívást jelentett, mind a folyamatok összetettsége, mind a mélysége miatt. Még egy sok referenciával rendelkező és termelés központú vállalatirányítási megoldás (ERP) számára is újdonságot jelenthet, mikor a teljes anyagi folyamatot egységesen, integráltan egy rendszerben kell kezelni. „Ugyanakkor nem állhattunk meg a klasszikus, mai napi gyakorlatban alkalmazott vállalatirányítási rendszerek működésének határainál, hanem fel kellett vállalnunk olyan vezérlési és nyomon követési feladatok integrált megvalósítását is, amelyeket ilyen mélységben az ERP rendszerek világában korábban jellemzően önálló célszoftverekkel kezeltek. Szakmai csapatunk számára élmény és szakmai büszkeség volt ezt az Univer Product Zrt. szakembereivel közösen megvalósítani.” – foglalta össze Ivánkovits Zsolt, a bevezetés projektvezetője.
A feladat megvalósításában jó alapul szolgált a már számos referenciával bíró QAD Enterprise Applications Élelmiszer szakiparági modulja, amit az ISYS-ON Kft. testre szabott munkaasztalokkal egészített ki. Ennek köszönhetően a „Termőföldtől az asztalig” elv már nem csupán az anyagi folyamatok szintjén, hanem a teljes értékteremtő lánc minden elemi szintű lépésének egy rendszerbe integrált informatikai támogatottságában is megvalósul. A folyamat az alapanyag termeltetéssel, felvásárlással kezdődik, ahol az őstermelők számára a teljes elszámolás és a hatósági bizonylatok előállítása is a QAD megoldásán keresztül történik. A felvásárló telephelyekre csak minősített alapanyagok kerülhetnek, amit egy automatizált szintén teljes mértékben integráns minőségbiztosítási modul támogat. A napi gyártások az értékesítéstől kapott előrejelzések és a konkrét vevői rendelések alapján kerülnek beütemezésre, figyelembe véve az egyes technológiai lépések időszükségleteit, a rendelkezésre álló gépek kapacitását. A tervek alapján az egyes munkaállomások, gépek konkrét vezérlési feladatokat kapnak, amelyek végrehajtása szigorú ellenőrzési pontokon megy keresztül. Az online termeléslejelentésben olyan információk is felhasználásra kerülnek, mint az elektronikus mérlegek által szolgáltatott valós mért adatok, vagy a folyamatirányító eszközök által adott jelek. A különböző termelési környezetekhez igazodva, a teljes folyamatot átható vonalkód, bizonyos helyeken RFID-s azonosítás segíti a pontos nyomon követést.
Az elkészült termékek betárolása az integrált magas raktári megoldás vezérlése által kiosztott helyre történik, majd a modul a komissiózási feladatokat szigorúan a lejárati dátumok figyelembe vételével állítja össze. A kiszállítás során nemcsak az egyedi vevői igényeknek, de a nagy kereskedelmi láncok és a logisztikai központok szerteágazó elvárásainak is meg kell felelni. Ez megjelenik a vevők többszintű, összetett árképzésében és az utólagos visszatérítések bonyolult rendszerében. A minőségbiztosítás a teljes anyagi folyamatot lefedi, figyelembe véve az élelmiszerbiztonsági és termék nyomon követhetőségi előírásokat és a legszigorúbb vevői auditokon támasztott elvárásokat.
Az integráltságból fakadóan az anyagi folyamatok mögött az Univer Product Zrt. számviteli elveinek és magas kontrolling elvárásainak kiszolgálása is célként szerepelt a projektben. A pénzügyi év részletes tervezéssel indul, aminek alapja a termékekre bontott előkalkuláció, melyet az év során minden lezárt időszakban összevetnek a tényadatokon alapuló tételes utókalkuláció eredményeivel.
Mindemellett számos egyéb funkcióval kiegészítve az Univer Product számára a QAD szolgáltatja az adatokat a vállalat napi működéséről, csak úgy, mint a stratégiai döntések meghozatalához szükséges teljes körű információkról. „Úgy gondoljuk, hogy funkcionalitásában olyan egyedülálló ERP megoldást valósítottunk meg, amire mind az Univer Product Zrt., mind az ISYS-ON Kft. méltán lehet büszke.” – Kucsera István, tulajdonos, ügyvezető igazgató, ISYS-ON Kft.
Az Univer számára mára beigazolódott, hogy jó döntés volt az új vállalatirányítási rendszer bevezetése. Általa ma egy teljes vállalati működést lefedő, integrált, több telephelyes, feladatvezérelt működést biztosító, automatizálásokat és optimalizálásokat tartalmazó megoldás áll a cég rendelkezésére.
„Hisszük, hogy egy sikeres projektzárással a folyamatos fejlődés korszaka nem zárulhat le. Ennek jegyében az idei évre tervezett informatikai újításaink a vevők által is egyre inkább preferált elektronikus számlázás bevezetése, valamint az új paradicsom feldolgozáshoz kapcsolódó beruházásunk informatikai támogatása. Ezen feladatok megvalósítását is az ISYS-ON Kft-vel közösen végezzük.” – mondta Fehérné Gáspár Katalin, az Univer Product Zrt. gazdasági és beszerzési vezérigazgató helyettese, a bevezetési projekt vezetője.