A termelési folyamatok titkos összetevője

Napjainkban a vállalatok életében egyre fontosabb szerepet játszik a minőségbiztosítás. De mit is jelent maga a minőség egy termelővállalat számára?

A válaszhoz akár idézhetnénk P. B. Crosby vagy E. W. Deming klasszikus minőségiskoláit is, de a gyakorlatban minden iparág és minden vállalat saját minőségbiztosítási folyamatot dolgozott ki, aminek köszönhetően egyedivé válik a saját piacán, és ezáltal versenyelőnyre tesz szert. A vevői elvárások és ipari szabványok mentén fejlesztett termékek, a termelési folyamatok, valamint a saját "titkos összetevő" alkotja azt, ami ezen felül is kiemel egy céget a versenytársai közül.

Valamennyi szektor esetében igaz, hogy a piaci környezet és a szigorú törvényi követelmények miatt kiemelt hangsúlyt kell fektetni az ezekkel összefüggő folyamatokra, hogy a társaság pozíciója hosszú távon fenntartható legyen. Ha elmegyünk a boltba, és leveszünk egy terméket a polcról, elsődlegesen két dolgot veszünk figyelembe: az árat és a minőséget. Ha kiválasztottuk az árkategóriát, akkor maga a minőség dönt abban, hogy végül mit is viszünk haza. Kérdés, hogy miként érheti el egy termelővállalat, hogy a polcról (katalógusából, webshopjából) az ő termékét vásárolják a fogyasztók.

A megfelelő minőségű termék eléréséhez több szinten át vezet az út. A termék „jósága” nemcsak a használt alapanyagoktól, hanem jelentős mértékben a gyártási folyamatoktól, illetve azok támogatottságától is függ. Az alábbiakban bemutatom, hogy feltehetően a „titkos összetevő” mely eleme segíti a vállalatot a kívánt eredmény megvalósításában. Ez pedig nem más, mint a minőségbiztosítás informatikai támogatottsága. Lássuk, milyen szinteken épül fel az a folyamat, amelyet az informatika nyújtani tud egy termelővállalatnak!

 

Szintenként segít az informatika

Első szintként az adatok gyűjtését emelhetjük ki. A mérési eredmények rögzítésével és a különböző mérőeszközök informatikai adatgyűjtő szoftverekhez vagy a vállalati információs rendszerek minőségbiztosítási moduljához interfész segítségével történő kapcsolásával nem csupán a hibalehetőségek előfordulását minimalizáljuk, hanem jelentős mértékben fel is gyorsíthatjuk az adminisztrációs folyamatokat. Például az élelmiszeriparban a mérőeszközről leolvasott szárazanyag-tartalom és pH-érték, míg az acéliparban a beérkező alapanyagok minőségi paraméterei közvetlenül a bevételezés után automatikusan kerülnek rögzítésre.

Második szinten az eredmények kiértékelése áll. Ebben a fázisban nemcsak a mért eredmények, hanem a hozzájuk tartozó termékspecifikációk, határértékek is rögzítésre kerülnek. A kettő közötti kapcsolatnak köszönhetően a bevitel során valós időben tudunk dönteni a mérési eredmények megfelelőségéről, ami közvetlenül az elkészítendő termékünk minőségét befolyásolja. Számos iparágban, köztük például a tengelygyártásban is a vevő határozza meg a megrendelt termék specifikációját, amelynek a gyártás során mért minőségi paramétereknek meg kell felelnie.

A harmadik szint a termelési folyamatok és készletek vezérlését jelenti a minőségbiztosításon keresztül. Ebben az esetben a minőségbiztosítás informatikailag együttműködik a termelésirányító és raktárgazdálkodó rendszerrel. A megoldásnak köszönhetően például a nem megfelelő anyagok nem használhatók fel a gyártás során, ahogyan a nem megfelelő termékek kiszállítása sem engedélyezett. Fontos kiemelni, hogy megvalósítható a készletek célzott felhasználása is, tehát minőségi kategóriától függően az egyes anyagok csak a megadott termékekbe építhetők be, hiszen attól, hogy valamiből lekvár lehet, bébiételnek nem biztos, hogy alkalmas.

 

Nyomon követés a negyedik szinten

Az előző szintek teljes körű működése biztosítja a negyedik szintet, azaz a teljes nyomon követés megvalósíthatóságát. Minden minőségbiztosítással foglalkozó munkatárs „álma” a gombnyomásra megjelenő nyomon követési lista, amely tartalmazza a beépülő anyagokat a gyártmány minden szintjén, akár lotszám (sarzsszám, sorozatszám) mélységben is.

Kiemelendő, hogy a nyomon követés mindkét irányban nagyon fontos. Vegyünk egy példát! Egy termékünkre minőségi kifogás érkezett, és visszaküldik. Meg kell vizsgálnunk, milyen alapanyagokból készült, hiszen gyártási folyamatunk tökéletes. Erre kínál megoldást a nyomon követés késztermékszintről. Az egyik beépült anyagról kiderül, hogy hibás, ekkor meg kell tudnunk mondani, hogy az illető alapanyag mibe épült bele, és az abból készült késztermékekből hova történt kiszállítás. Ez a nyomon követés beépülő szintről. A kérdésekre a választ ma már egy jól kialakított informatikai rendszer valóban képes egyetlen gombnyomásra megmondani.

 

Leegyszerűsödnek a folyamatok

Természetesen az egyes szintek megvalósításakor a megfelelő informatikai infrastruktúra és vállalati fegyelem elengedhetetlenül fontos ahhoz, hogy minél pontosabb adatok álljanak rendelkezésre, és a kifejtett előnyök elérhetők legyenek. A minőségbiztosítást kiemelten támogatja az online termeléskövetési megoldás, amelyről bővebben az Egyre közelebb a termeléshez című korábbi cikkünkben lehet olvasni.

Az érintőképernyős terminálok, rádiófrekvenciás vonalkódolvasó eszközök, PDA készülékek és okoskészülékek (telefonok, tabletek) alkalmazásával minden pillanatban aktuális adatok állnak rendelkezésre. A valós idejű anyagfelhasználás és készterméklejelentés kiváltó eseménye lehet egy mérési feladat létrehozásának, ami a felhasználó eszközén megjelenik mint napi teendő. Így már beszélhetünk feladatorientált és feladatirányított minőségbiztosításról, ami ellenőrizhető, követhető és számon kérhető, és akár a beérkező anyagokra is megvalósítható.

Ennyi információból a minőségbiztosítási vezető bátran vonhat le következtetéseket az egyes minőségi trendekről, besorolhatja beszállítóit minőségi kategóriákba, igényt adhat le termeléstechnológiai fejlesztésekre. Egy ilyen testre szabott megoldás segíti az auditálások folyamatát is, ha csak azt nézzük, milyen dokumentációkat kérnek egy termékauditon: minőségi bizonyítványok, szabványok, gyártóberendezésekhez tartozó hitelesítő dokumentumok, beépülési listák, gyártásban részvevő kollegák névsora, vagy akár azok végzettsége, egészségi állapota, gyerekeinek száma és még sorolhatnánk.

Egy jól integrált minőségbiztosítási szoftver képes ezekre választ adni, mert hozzáfér az elektronikusan tárolt dokumentációkhoz, van nyomon követési listája, és elérve a termelési rendszert megadja az éppen vizsgált termék gyártásában részt vettek jelenléti ívét.

 

A megoldás kulcsa

Az Isys-On Kft. termelési szakértőjeként számos QAD Enterprise Applications integrált vállalatirányítási rendszer bevezetésében vettem részt, aminek köszönhetően a szakiparágak speciális igényeit nem csupán megismerni volt lehetőségem, hanem ezekre kollégáimmal komplex megoldásokat is adtunk. Ezért én az eddig részletezett „titkos összetevőben” látom a megoldást számos problémára. Érdemes átgondolni, mennyit segíthet egy informatikai rendszer a kellő minőség elérésében, fenntartásában és továbbfejlesztésében, mert valljuk be, hogy a kockás papír ideje már lejárt, és a táblázatkezelő szoftvereknek is véges a tudása.

Csak buzdítani tudok mindenkit a továbblépésre, hogy minél modernebb eszközökkel vegye fel a harcot a versenyszférában. Azt pedig, hogy mi a többi „titkos összetevő”, magának a vállalatnak kell tudnia, hiszen mindenki a „nagyi főztjét szereti a legjobban, pedig anya is ugyanúgy csinálja”.

 

Megjelent a GyártásTrend oldalán.